Jak zachęcić dziecko do nauki matematyki?

Z końcem sierpnia startują Dni Otwarte w placówkach MathRiders, podczas których uczestnicy będą mogli skorzystać z bezpłatnych lekcji pokazowych, prowadzonych metodą Helen Doron. Nauczyciele zapraszają na zajęcia wszystkich tych, którzy chcieliby rozwinąć swoje zdolności bądź poprawić dotychczasowe wyniki w nauce. Jak wskazuje ekspert MathRiders, ponad 75 proc. uczniów klas 1-3 ma problemy w posługiwaniu się zegarkiem analogowymi oraz zapisywaniu liczb w systemie rzymskim. Dzieci w tym wieku znacznie lepiej radzą sobie z zadaniami, wykorzystującymi obliczenia związane z pieniędzmi, niż z ćwiczeniami fikcyjnymi .
Jak wykorzystać przedmioty codziennego użytku do nauki matematyki? Czy istnieje sposób na łatwe przyswojenie tabliczki mnożenia? Czy maluchy w wieku 2 lat potrafią już liczyć? Jak zmienić nastawienie dziecka do rozwiązywania zadań matematycznych? Czy licealiści wykorzystują wiedzę zdobytą jeszcze w szkole podstawowej? Odpowiedzi na te i inne pytania uzyskają rodzice, którzy zdecydują się przyjść ze swoimi pociechami na Dni Otwarte w placówkach MathRiders. Spotkania startują od końca sierpnia i potrwają przez cały wrzesień. Ich uczestnicy będą mogli zapoznać się z szeroką ofertą centrów i studiów nauczania, a także propozycjami przedstawianymi przez licencjonowanych nauczycieli. Dni Otwarte odbędą się w kilkudziesięciu placówkach MathRiders w całej Polsce. We wszystkich miejscowościach na odwiedzających czekają bezpłatne lekcje matematyki prowadzone metodą Helen Doron oraz liczne gry i zabawy, które pomogą zrozumieć otaczający świat przy użyciu wiedzy matematycznej.

MathRiders pokazuje, że matematyka jest realnym i znaczącym fragmentem naszej rzeczywistości, a poszerzanie zdolności matematycznych przyczynia się do ogólnego rozwoju dziecka. Z moich obserwacji oraz analizy prac z II edycji konkursu matematycznego „Puchacz Piotr” wynika, że uczniowie w wieku wczesnoszkolnym mają trudności w tak prostej czynności, jak posługiwanie się zegarem analogowym. Aż 80 proc. uczestników konkursu nie było w stanie rozwiązać zadania dotyczącego czasu. Równie liczna grupa dzieci nie potrafi korzystać z rzymskiego systemu zapisywania liczb. Uczniowie lepiej radzą sobie z prostymi ćwiczeniami, w których występuje jedno działanie arytmetyczne, ale mają problemy z zadaniami złożonymi łańcuchowo i ich rozłożeniem na ciąg działań prostych. Dlatego też w metodzie MathRiders staramy się pokazać, że nawet najbardziej skomplikowanych zasad matematycznych możemy nauczyć się w trakcie zabawy. Wystarczy, że pokażemy dziecku dane działanie, używając do tego cukierków czy ulubionych zabawek. A to dlatego, że znacznie chętniej przyswajamy wiedzę, która kojarzy się nam z przyjemnością, a nie stresem czy nudą – mówi Małgorzata Grymuza, ekspert MathRiders Polska.

W programie nauczania MathRiders znajdują się zajęcia Starter, przeznaczone dla dzieci od 2. do 4. roku życia, Junior – dedykowane dla uczniów w wieku 4-11 lat oraz Advanced – kursy matematyki dla nastolatków od szóstej klasy szkoły podstawowej aż do klasy maturalnej. W miejscowościach, w których nie ma jeszcze centrów nauczania, zajęcia prowadzone są przez Licencjonowanych Nauczycieli, posiadających odpowiednie kwalifikacje do nauczania według określonych standardów MathRiders.
Nauczanie w oparciu o program Helen Doron to nie tylko pomoc w zrozumieniu zasad matematyki, ale także sposób na budowanie pewności siebie oraz umiejętności pracy w grupie. Podczas naszych zajęć wprowadzamy wiele elementów ruchowych, muzycznych czy plastycznych, tak by dzieciom stale towarzyszyła swobodna i ciepła atmosfera. Jako nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem mogę powiedzieć, że kluczem do sukcesu jest zaprzyjaźnienie ucznia z matematyką, a nie zmuszanie go do tzw. nauki na pamięć – podsumowuje Małgorzata Grymuza.

Harmonogram Dni Otwartych w poszczególnych placówkach MathRiders:
Województwo mazowieckie
• Mińsk Mazowiecki 26.08 g. 10-15
• Warszawa Białołęka ul. Ceramiczna 2.09 g.10-14 oraz 9.09 g. 10-14
• Białołęka, Klubokawiarnia Modelarnia 3.09 g. 11-14
• Legionowo 2.09 g. 11-15 oraz 9.09 g.11-15
• Tomaszów Mazowiecki 2.09 g. 10-14
• Siedlce 2.09 g.11-16 oraz 9.09 g. 11 2.09 g.11-16 oraz 9.09 g. 11-16
• Płock 6.09 g. 16-18 oraz 8.09 g. 16-18
• Józefów 8.09 g.16-20 oraz 16.09 g.11-14
• Warszawa Wesoła 9.09 g. 12-17
• Warszawa Wawer 9.09.2017 10-15
• Warszawa Ursus – Włochy 9.09 g. 10-13
• Warszawa Gocław 9.09 g.11-17
• Radzymin, Wołomin, Kobyłka, Zielonka 9.09 g.11-16
• Ząbki 9.09 g. 12.30 9.09 g. 12.30 -18
• Radom: 9.09 g. 10-16 oraz 16.09 g. 10-16
• Żyrardów 9.09 g. 10-15
• Warszawa Wilanów 9.09 g. 11-15 oraz 16.09 g. 11-15

Województwo wielkopolskie
• Poznań Piątkowo 9.09 g. 11-16
• Środa Wielkopolska 9.09 g. 11-17 oraz 16.09 g. 11-17

Województwo świętokrzyskie
• Kielce 2.09 g.10-14 oraz 9.09 g. 10-14

Województwo dolnośląskie
• Wrocław Fabryczna 2.09 g.10-17 oraz 9.09 g. 10-17

Województwo śląskie
• Katowice 2.09 g.9-13, 6.09 g.15-19, 7.09 g.15-19
• Mikołów 5,6,7,8.09 g.16:00-19:00
• Bielsko, Wilamowice, Kozy, Lipnik
Kozy 6.09 g.15-17
Wilamowice 11.09 g.15-17
Lipnik 15.09 g.15-17
• Częstochowa 16.09 g.10-13, 19 i 20.09 g. 16-19

Województwo małopolskie:
• Kraków -Żabiniec 2 oraz 9.09 g.10-15

Województwo pomorskie
• Wejherowo 4-8.09 g. 15.45-19.00, 11-15.09 g. 15.45-19.00
• Gdańsk 5, 6 i 7.09, g. 18:00
• Rumia 6-7.09 g. 17
• Gdańsk 29.09 g.16.30-20 oraz 31.09 g.16.30-20
• Gdynia 28.09 g. 16.30-20 oraz 30.09 g.16.30-20

Województwo zachodnio-pomorskie
• Szczecin-Zachód 9.09 g. 11-14, oraz 16.09 g. 11-14

Województwo lubelskie
• Lublin ul. Związkowa 4, 1.09 g.17-20, 9.09 g. 10-13
• Lublin, ul. Pana Balcera, 2.09 g. 10-13, 8.09 g. 17-20
• Chełm 9.09 g. 9-16 oraz 16.09 g. 9-16
• Puławy 9.09 g. 10-15

Województwo warmińsko-mazurskie
• Iława 9.09 g. 11-16 oraz 16.09 g. 11-16
• Iława Galeria Jeziorak 2.09 g. 11-17
Dokładne adresy placówek MathRiders znajdują się na stronie internetowej: http://mathriders.pl/directory/.
Aleksandra Franas