Milenialsi a leasing inwestycji

Ponad połowa prowadzących firmy milenialsów korzysta z leasingu. Już cztery razy więcej niż przy zakładaniu działalności, którego współfinansowanie leasingiem deklaruje tylko 15 proc. „igreków”. Zależność między wiekiem milenialsa, wielkością i wiekiem firmy a korzystaniem z leasingu, jest widoczna w raporcie. Im jest starszy przedsiębiorca pokolenia Y, im jego firma jest większa i dłużej działa na rynku, tym chętniej korzysta z tego typu finansowania. Wyniki mogą świadczyć o wciąż niedużej świadomości zalet i korzyści oraz o niewielkiej dostępności leasingu dla zakładających nowe firmy.

– Kiedy zapytaliśmy milenialsów, w jaki sposób finansowali założenie swojej firmy, ponad połowa wskazała na własne oszczędności, 4 na 10 na pożyczkę z banku, a co trzeci na wsparcie rodziny lub przyjaciół. Leasing pojawił się dopiero na piątym miejscu z zaledwie, a może aż, 15% odpowiedzi. Sytuacja wyraźnie zmienia się w czasie prowadzenia przez „igreka” działalności gospodarczej. Kiedy szef-milenials nabiera doświadczenia biznesowego, jego firma rośnie i zwiększa obroty, leasing jest zdecydowanie chętniej wybieranym narzędziem finansowania inwestycji. Taki obrót spraw może wskazywać na dwa rzeczy. Po pierwsze, na mniejszą skłonność do ryzyka najmłodszych firm, nastawionych w większej mierze na stabilność funkcjonowania. Po drugie, na wciąż niską świadomość zalet i korzyści, jakie przynosi leasing, wśród aspirujących lub świeżo upieczonych przedsiębiorców – mówi Radosław Woźniak, wiceprezes EFL S.A.

Wiek ma znaczenie
Większość milenialsów prowadzących swoje firmy wie, czym jest leasing i aktywnie z niego korzysta – 65 proc. wskazań. Tylko co czwarty przedsiębiorczy Y nie miał do czynienia z tą formą finansowania. Im starszy milenials, tym chętniej korzysta z tej formuły. W grupie powyżej 31 lat, 68 proc. badanych deklaruje, że używa leasingu w swej działalności, w wieku 25-30 lat – 59 proc., a najmłodsze Y do 24 lat – 37,5 proc.

Leasing jako forma finansowania inwestycji jest popularniejsza w średnich firmach zatrudniających od 50 do 249 pracowników (69 proc. wskazań) niż w mikro (59 proc.). Podobnie sprawa wygląda, gdy weźmiemy pod uwagę wiek firmy. Im dłużej działa na rynku, tym chętniej sięga po leasing.

Pozytywnie oceniany
W gronie podmiotów, które miały okazję skorzystać z leasingu, przeważają pozytywne opinie na jego temat – w sumie 55 proc. wspomina o dobrych doświadczeniach z tym instrumentem finansowania. Wśród nich zdecydowana większość wskazuje na ekonomiczną opłacalność tego rozwiązania dla przedsiębiorstw oraz wygodę zwłaszcza w porównaniu z innymi źródłami finansowania. Dla części respondentów na ogólną pozytywną ocenę leasingu wpłynęła również wysoka jakość obsługi w instytucji finansowej, która leasing oferuje. Na korzyści z leasingu wskazuje Michał Nowak, milenials prowadzący firmę oferującą wyposażenie szpitali oraz gabinetów lekarskich.

– W naszej firmie często korzystamy z leasingu. Uważam, że to finansowanie nie ma słabych stron. Finansowanie jest w ratach, przedsiębiorca wpisuje sobie je do kosztów funkcjonowania, co jest największym atutem. A można leasingować wiele rzeczy. Nie tylko samochody, ale i urządzenia czy budynki. I często tłumaczymy to naszym klientom. Teraz leasing sprzętu medycznego też jest bardzo popularny, choć jak wchodziliśmy na rynek, prawie go nie było – mówi Michał Nowak, współwłaściciel Ronomed Sp. z o.o. Sp. k.

Co ciekawe, najmłodsi milenialsi mają najlepiej wykrystalizowane, pozytywne nastawienie do leasingu. Ponad 83% Y w wieku do 24 lat bardzo dobrze ocenia ten instrument finansowy, podczas gdy wśród milenialsów powyżej 30 roku życia ten odsetek wynosi nieco ponad 50 proc.

Siódmy raz pod lupą
Raport „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” jest siódmym z kolei opracowaniem z serii „Pod lupą”. Pierwszy charakteryzował kondycję mikro-, małych i średnich firm w Polsce („MŚP pod lupą”, 2011), drugi poświęcony był sytuacji gospodarstw rolnych w Polsce („Agro pod lupą”, 2012). Trzecie opracowanie analizowało finansowe aspekty prowadzenia działalności transportowej w Polsce („Transport pod lupą”, 2013), czwarte – wsparcie młodych na rynku pracy („Młodzi na rynku pracy. Pod lupą”, 2014), piąte – innowacje („Innowacje w MŚP. Pod lupą”, 2015). Natomiast ubiegłoroczny, szósty, przedstawiał inwestycje prowadzone przez MŚP w Polsce („Inwestycje w MŚP. Pod lupą”, 2016).

Raport, oparty m.in. na badaniach firm, w szerszym kontekście odpowiada na pytanie o specyfikę milenialsów jako przedsiębiorców z obszaru MŚP, także w zestawieniu z obrazem poprzedniego pokolenia X. Opiera się na badaniach zleconych przez EFL S.A. niezależnemu podmiotowi (Ecorys Polska), rozbudowanych o kontekst społeczno-ekonomiczny i psychologiczno-społeczny dotyczący procesów związanych ze zmianą pokoleniową w polskiej gospodarce.

Metodologia badania:
Badanie „Milenialsi w MŚP. Pod lupą” zostało zrealizowane przez Ecorys Polska na zlecenie EFL S.A. na reprezentatywnej grupie 500 firm z sektora MŚP prowadzonych przez milenialsów, dobranych w sposób losowo-kwotowy. Przebadano przedsiębiorców z pokolenia Y ze wszystkich województw z następujących branż: budownictwo, handel, hotele i gastronomia, ICT, produkcja, rolnictwo i przetwórstwo, transport, usługi. 40 proc. stanowili mikroprzedsiębiorcy zatrudniający do 9 osób, tyle samo mali przedsiębiorcy zatrudniający do 49 osób, a 20 proc. średni przedsiębiorcy z maksimum 249 osobami na pokładzie.

Ogólnopolska próba uwzględnia zróżnicowanie ze względu na zatrudnienie, działalność i liczbę firm przypadających na województwo. Respondentami były osoby decyzyjne, odpowiedzialne za rozwój firmy (właściciel, wspólnik, prezes, dyrektor zarządzający, dyrektor finansowy, dyrektor ds. rozwoju, szef działu B+R, specjalista ds. inwestycji lub inne z wskazane jako odpowiedzialne za rozwój). Badanie wykonano metodą ilościową, techniką CATI (wywiad telefoniczny) w lipcu i sierpniu 2017 roku.
Maja Lidke