Jak z sukcesem prowadzić firmę?

Praca na własny rachunek to marzenie niejednej osoby. Brak szefa, nieograniczone zarobki, realizacja własnych pomysłów – jest tym czego szuka wielu ludzi. Jeśli mamy dobry pomysł, odkryliśmy niszę na rynku – zróbmy najpierw badanie rynku.

Podstawą sukcesu jest trafienie z produktem lub usługą w rynek. Jeśli poszukujemy nowego sposobu na życie i chcemy prowadzić biznes (nie mając konkretnego pomysłu), skorzystajmy ze sprawdzonych pomysłów i nie wyważajmy otwartych drzwi. Możemy być konkurencją dla firm już istniejących. Sprawdźmy jak prosperują i czym możemy się wyróżnić na rynku. Poszerzenie oferty dla klientów, przedłużenie godzin urzędowania, dogodniejsza lokalizacja i prowadzenie biznesu także online, może zapewnić nam sukces w wybranej branży – mówi Arkadiusz Malanowski współautor ebooka „Marketing Początkującego Przedsiębiorcy”.

Badanie rynku
Możemy je przeprowadzić bez ponoszenia kosztów. Dzięki badaniu rynku wstępnie określimy opłacalność naszego przedsięwzięcia. Szczególnie powinniśmy je przeprowadzić, jeśli wybranych produktów czy usług, brakuje na rynku. Przykładowo: decydujemy się na sprowadzanie produktów z zagranicy, których w Polsce brakuje. Nie inwestujmy pochopnie pieniędzy, bo może się okazać, że zostaniemy z towarem. Przede wszystkim musimy wiedzieć czy otwierając sklep ze zdrową żywnością, cukiernię z dobrym, ale drogim ciastem, punkt handlowy z ekskluzywną odzieżą czy biuro rachunkowe, w wybranej dzielnicy  – będziemy mieli odbiorców. Zróbmy najpierw rozeznanie – podpowiada Arkadiusz Malanowski, jeden z autorów ebooka „Marketing Początkującego Przedsiębiorcy”.

Koszty najmu lokalu
Wynajmując lokal nie kierujmy się jedynie ceną, bo może się okazać, że zaoszczędzimy na kosztach lokalu, ale będziemy musieli zainwestować w reklamę. Zastanówmy się co jest bardziej opłacalne – mówi Arkadiusz Malanowski. Prowadząc biznes jedynie w Internecie nie mamy tego typu wydatków, naszym kosztem są czas zainwestowany w promocję firmy i wydatki na reklamę.

Klienci
Podstawą funkcjonowania firmy są odbiorcy. Każdy nowy przedsiębiorca zastanawia się czy pozyska klientów. Nie tylko znalezienie odbiorców, ale później zatrzymanie ich w firmie, jest postawą funkcjonowania przedsiębiorstwa. Klienci są wszędzie, wystarczy do nich wyjść. Gdziekolwiek jesteśmy, rozmawiajmy z ludźmi, wręczajmy wizytówki i mówmy czym się zajmujemy. Nie segregujmy ludzi. Nigdy nie wiemy, kto będzie naszym klientem.

Nadal jest w firmach stosowana tzw. liczba 100-u. Co to jest? Kontakty do 100- u osób. Zakładamy, że część z nich nie będzie zainteresowana naszą ofertą, inni nas polecą, a kolejni kupią produkt. Listę codziennie uzupełniamy o następne kontakty. Dzięki temu nigdy się nie skończy. Jeśli musimy sprzedawać przez telefon, to jak mówi Arkadiusz Malanowski, róbmy to z umiarem, taktownie, ale skutecznie. Nie wydzwaniajmy codziennie. Dzwoniąc mówmy tylko o korzyściach, a o firmie jedynie w dwóch zdaniach. Jeśli klient prosi o ofertę e-mailem, wyślijmy, ale sprawdźmy czy się z nią zapoznał.

Oferta
Jak napisać ofertę, żeby nie wylądowała w koszu? Trzeba w nią włożyć sporo wysiłku. Oferta musi przyciągać wzrok, kusić klienta,  by natychmiast potrzebował tego co mu proponujemy. Odbiorcy często mówią, że przemyślą naszą propozycję, będą mieli na uwadze, zachowają, a jak się zdecydują, to się zgłoszą… To nieprawda. Jeśli nie poczują potrzeby nabycia, to zazwyczaj zapomną, kupią od kogoś innego – mówi współautor ebooka „Marketing Początkującego Przedsiębiorcy”. Pamiętajmy, że klienci niemal codziennie otrzymują oferty podobne do naszych. Kupują tylko od tych sprzedawców, którzy przekonają ich do swojej propozycji.

Marketing jak mówi, to składowa wielu elementów: promocji, ceny, wizerunku, zespołu sprzedażowego itp. Przede wszystkim polega na determinacji, kreatywności, szacunku do klienta i wykorzystywaniu w sprzedaży wszystkich narzędzi dostępnych na rynku. Oczywiście, do każdego biznesu należy podejść indywidualnie, nie ma jednego złotego środka. Najważniejsze to nie poddać się – komentuje Arkadiusz Malanowski.

Jakby ludzie szybko rezygnowali ze swoich pomysłów, załamywali się i tracili motywację, do dziś nie mielibyśmy elektryczności, komputerów, samochodów itd. Niezłomni wynalazcy stali się gigantami na rynku. Oczywiście nie chodzi o to, żeby Przedsiębiorcy byli wynalazcami, ale wzorowali się na determinacji tych co osiągnęli sukces. Podstawą jednak jest ciężka praca.
red