Firma lokalna czy w sieci? – porady

Własny biznes to nie tylko wolność finansowa, pomysł, ale przede wszystkim ciężka praca. Nic samo nie przychodzi. Jeśli więc chcesz być Przedsiębiorcą musisz mieć plan i go skutecznie realizować.
Motywacją w biznesie są nie tylko dochody, ale i powiększająca się baza powracających klientów. Zanim zaczniesz liczyć pieniądze, musisz się napracować.

Początek tkwi w pomyśle. Nieważne czy biznes rozpoczniesz w garażu, w domu czy wynajętym lokalu, musisz być przekonany, że to właśnie chcesz robić. Nie spodziewaj się, że od razu będziesz zarabiał kilka średnich krajowych. Przygotuj się na skromne dochody. Zanim biznes poszybuje, upłynie trochę czasu. Przystąp do działania, opracuj plan. Nie masz pomysłu? Nie odkryłeś niszy na rynku? Nie opatentowałeś produktu czy usługi? – to nie szkodzi.

Pomysły są wszędzie, wystarczy się rozejrzeć. Sprawdź konkurencję, zobacz na czym zarabia, jakie popełnia błędy, czego brakuje w jej ofercie, jak podchodzi do klientów. Pomyśl w czym Twoja firma mogłaby być lepsza, jak udoskonalić funkcjonujący już biznes na rynku – mówi Arkadiusz Malanowski współautor ebooka „Marketing Początkującego Przedsiębiorcy”.

Wyróżnij się na rynku
Wystartuj do klientów – z ofertą ciekawszą od konkurencji, dogodniejszą formą dostawy towarów, przedłużeniem godzin urzędowania, dogodniejszą lokalizacją i prowadź jednocześnie biznes online – komentuje Arkadiusz Malanowski współautor ebooka „Marketing Początkującego Przedsiębiorcy”.

Badanie rynku
Najpierw jednak zbadaj rynek. Sprawdź czego potrzebują klienci. Dowiedz się czy odbiorcy zapłacą taką cenę za produkt lub usługę jaką wstępnie ustaliłeś. Nie rób nic pochopnie.

Lokalnie
Zastanawiasz się nad punktem handlowym czy usługowym w swoim mieście, zrób rozeznanie i wybierz odpowiednią lokalizację. Często od niej zależy sukces firmy. Jeśli wynajmiesz lokal na obrzeżach miasta, w bocznej uliczce – musisz zainwestować w reklamę.

Chcesz być dziennikarzem w swojej gazecie? Nie ma nic niemożliwego. Myślisz, że czas druku minął i wszyscy przenieśli się do internetu? To nieprawda. W sieci trudniej mieć efekty z reklamy. Musisz mieć pomysł na gazetę czy czasopismo. Podstawą są artykuły, zdjęcia i dystrybucja. Najważniejsi są czytelnicy – mówi  Arkadiusz Malanowski.

Myślisz o sklepie spożywczym? To dobry pomysł. A może dostarczałbyś dodatkowo produkty do firm, instytucji czy osób prywatnych?

Masz na uwadze zakład fryzjerski, krawiecki, cukiernię, herbaciarnię? Nie wiesz jaką ofertę stworzyć, jaka byłaby najlepsza lokalizacja, jak się promować? – na te pytania odpowiada Arkadiusz Malanowski, w  ebooku „Marketing Początkującego Przedsiębiorcy”.

…czy globalnie
Jeśli chcesz swój biznes prowadzić w Internecie i pozyskiwać klientów z całego kraju, będzie Ci trudniej, ze względu na dużą konkurencję. Istotną rolę ogrywa tutaj wyszukiwarka internetowa. Musisz pozycjonować swoją stronę i to wymaga ogromnego wysiłku, ale za to jest mniej kosztowne niż prowadzenie biznesu lokalnie. Nie rezygnuj jednak z poszukiwania klientów poza siecią – podpowiada Arkadiusz Malanowski.

Firma rodzinna
Dobrym pomysłem jest stworzenie biznesu rodzinnego. Kiedy w rodzinie osoby dłuższy czas pozostają bez pracy, pomyśl jakby to zmienić. Ważne, żeby każdy robił to na czym zna się najlepiej. Rozdziel właściwie obowiązki i podejmijcie działania. Pamiętaj, żeby zarządzała tylko jedna osoba, przynajmniej na początku funkcjonowania firmy.

Nie poddawaj się
Szukaj rozwiązań, motywacji, swojego miejsca w świecie biznesu. Światowe marki powstawały w garażach, a ich twórcy najczęściej nie mieli pieniędzy. Czy było im łatwo? Z pewnością – nie. Tym bardziej, że wielu nie miało się na czym wzorować. Byli pionierami. Jak powiedział kiedyś Henry Ford: gdybyśmy zapytali klientów czego potrzebują, to powiedzieliby, że szybszego konia, ponieważ nie wiedzieli czym właściwie jest samochód. A czym była porażka według Forda? – szansą żeby spróbować jeszcze raz, tylko mądrzej.

Warto korzystać z rad i doświadczeń ludzi sukcesu, bo one pomagają przetrwać w trudnych momentach. Na koniec warto przytoczyć słowa Wergiliusza: „Bo zwyciężyć mogą ci, którzy wierzą, że mogą.”- Arkadiusz Malanowski współautor ebooka „Marketing Początkującego Przedsiębiorcy”
SK