O systemie operacyjnym Connected by Skanska

Autorski system operacyjny do całościowego zarządzania budynkiem biurowym i powierzchniami do pracy, stworzyła Skanska. Będzie on systematycznie rozwijany i elastycznie dopasowywany do zmieniających się potrzeb, dzięki otwartej architekturze. Biurowiec Spark w Warszawie to pierwszy obiekt, w którym zastosowano Connected by Skanska. Wkrótce innowacyjny system znajdzie się w stałej ofercie we wszystkich nowych budynkach biurowych Skanska w Europie Środkowo-Wschodniej.
Proces innowacji technologicznej trwa z reguły ok. 18 miesięcy, a proces inwestycji biurowej ok. 5 lat. Dlatego wielu deweloperom na rynku biurowym ciężko nadążyć za zmieniającym się otoczeniem. Skanska znalazła na to rozwiązanie. Connected by Skanska – oprogramowanie dla budynku biurowego – składa się z aplikacji mobilnej dla użytkowników biur oraz portalu webowego dla najemców i zarządców. Działa jako otwarta platforma, integrując nie tylko technologie budynkowe, ale przede wszystkim łączy ludzi w miejscu pracy.

W Skanska koncentrujemy się na stale zmieniających się potrzebach mieszkańców miast i proponujemy nowatorskie rozwiązania. Mówi się, że w dzisiejszym świecie każdy z nas ma swojego cyfrowego brata bliźniaka. Podobnie zaczyna dziać się z budynkami. Naszą ambicją w Skanska jest tworzenie budynków, które będą budować wartość dodaną dla najemców bez względu na postęp technologiczny. Dlatego stworzyliśmy rozwiązania podobne do tych, stosowanych w smartfonach, które można łatwo aktualizować w dowolnym momencie – mówi Renata Nowakowska, menadżer ds. innowacji w spółce biurowej Skanska na Europę Środkowo-wschodnią.

Jak działa Connected by Skanska?
Skanska jest pierwszym deweloperem w regionie Europy Środkowo-wschodniej, który oferuje najemcom podwyższenia standardu powierzchni biurowej dzięki elastycznemu systemowi typu ‚connected fit-out’.

Connected by Skanska działa w trzech wymiarach:
Connected Building – każdy projekt biurowy Skanska będzie wyposażony w inteligentną infrastrukturę, dającą najemcom możliwość połączenie funkcji budynku, jak np. activity based parking (system zarządzający optymalnym przydzielaniem miejsc parkingowych), zarządzanie z poziomu aplikacji mobilnej, wirtualna recepcja, z funkcjami społecznościowymi, jak social feed, informacje o transporcie publicznym w okolicy oraz przewodnik po budynku.
Connected Fit Out – to dodatkowa opcja, którą mogą wybrać najemcy. Zawiera takie funkcje, jak np. lokalizator, system do zarządzania rezerwacjami sal oraz do sterowania elementami środowiska pracy i ich optymalizacji.
Connected Green – również dodatkowa opcja wspierająca działania edukacyjne w zakresie rozwiązań eco dla pracowników najemców, a także dająca wsparcie Skanska przy ubieganiu się o certyfikaty LEED i WELL dla wnętrz biurowych.

Spark – pierwszy w pełni zintegrowany budynek w regionie CEE
Spark to pierwszy biurowiec w Polsce, który otrzyma certyfikat WELL i jednocześnie pierwszy budynek w regionie w tak zaawansowany sposób zintegrowany dzięki systemowi operacyjnemu.

Użytkownicy biurowca mogą z poziomu aplikacji rezerwować sale spotkań w ramach swojej powierzchni. Aplikacja rozumie położenie danej osoby w budynku, dzięki zainstalowanym w pomieszczeniach beaconom i automatycznie daje możliwość sterowania temperaturą i oświetleniem w konkretnym miejscu. Wszystkie funkcje systemu komunikują się ze sobą, pozwalając na wirtualne utworzenie ‚wejściówki’ dla gościa z zewnątrz, czy też zarezerwowanie mu miejsca parkingowego i zabookowanie sali na spotkanie.

Stoimy na czele zmiany technologicznej. Budujemy rozwiązania wychodzące na przeciw przyszłym potrzebom naszych najemców. Jednocześnie rozumiemy, że wdrożenie innowacji to długotrwały proces. Dlatego osoby posiadające starsze modele telefonów, albo po prostu preferujące starsze rozwiązania, mogą w dalszym ciągu korzystać z bardziej tradycyjnych form, jak np. plastikowe karty wejściowe – dodaje Renata Nowakowska.

Analiza danych dla najemców
Rozwiązania typu ‚smart building’ proponowane przez Skanska są też przydatne dla zespołów zarządzających budynkami. Po pierwsze pozwalają na zarządzanie systemami biurowymi z jednego miejsca. Dla przykładu – można w ten sposób zmienić ustawienia dostępu danej osoby zarówno dla plastikowego identyfikatora, jak i wirtualnej karty, czy też wysłać ogłoszenie do wszystkich użytkowników budynku.

Najemcy mają też dostęp do aktualnych i historycznych danych dotyczących użytkowania biura, zawierających informacje o stanie wykorzystania miejsc parkingowych, stopnia zajęcia miejsc w biurze w ciągu dnia, a także dostępności sal. Dzięki temu można pracować nad efektywnym wykorzystaniem przestrzeni biurowej i dostosowywać ją do zmieniających się warunków.

Więcej o Connected by Skanska można zobaczyć w materiale video:
https://www.youtube.com/watch?v=WvQTtNjo8ho&feature=youtu.be
Magdalena Ossowska