Do tegorocznej, realizowanej w formule online, polskiej edycji konkursu Roca One Day Design Challenge zgłosiło się 400 młodych projektantów i architektów z całego kraju. Mieli za zadanie zaprojektowanie innowacyjnych rozwiązań łazienkowych, w ciągu zaledwie kilku godzin. Otrzymali szczegółowe założenia w dniu konkursu.
Jakim wyzwaniom musieli podołać projektanci i architekci w konkursie?
IV edycja konkursu Roca One Day Design Challenge zorganizowanego przez firmę Roca, odbyła się 15 października 2022 roku. Młodzi projektanci i architekci stanęli przed wyzwaniem, ogłoszonym w briefie na początku dnia konkursowego. Mieli zaprojektować elementy konstrukcyjne do montażu w szkolnej toalecie, z uwzględnieniem potrzeb i zachowań użytkowników w wieku od 14 do 18 lat. Zgłaszane mogły być zarówno projekty konkretnych rozwiązań (np. umywalka czy tolaeta), jak również ich kombinacje i zestawy elementów. Zmagając się z szybko upływającym czasem, uczestnicy musieli przygotować projekty w ciągu zaledwie 7,5 godziny i umieścić je na stronie internetowej konkursu. Zwycięzcy zostali ogłoszeni za pośrednictwem oficjalnego konta na Instagramie, zaś uroczysta ceremonia wręczenia nagród odbyła się 28 października br. w siedzibie Roca Polska w Gliwicach.
Kto oceniał projekty w Roca One Day Design Challenge 2022?
Projekty oceniało jury złożone z uznanych profesjonalistów ze świata designu i architektury. Prace oceniali: dr Jan Kochański – asystent w Pracowni Projektowania Mebla na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, projektant, dr hab. inż. arch. prof. Politechniki Warszawskiej Radosław Achramowicz – kierownik Zakładu Projektowania i Teorii Architektury na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. W jury byli również: projektant oświetlenia, Agnieszka Kalinowska-Sołtys – architekt, Partner i członek zarządu APA Wojciechowski Architekci, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich, Tomasz Pągowski – charyzmatyczny projektant i prowadzący programy telewizyjne, Joanna Dec-Galuk – dyrektor marketingu Roca Polska.
Jakie projekty zwyciężyły w Roca One Day Design Challenge 2022?
Jurorzy przy ocenie brali pod uwagę: oryginalność i kreatywność projektów, a także ich wykonalność, przejrzystość i oprawę graficzną prezentacji. Wszystkie prace musiały uwzględniać zrównoważony rozwój i oszczędność wody, zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ.
Po zapoznaniu się ze zgłoszeniami, jury wybrało jako zwycięski projekt Roca One Day Design Challenge 2022 pracę „SAFESPACE”, przyznając nagrodę w wysokości 1000 EURO dla jej autora Dzianisa Pilipuka, projektanta wzornictwa przemysłowego. Jak uzasadnił członek jury, Tomasz Pągowski, który w imieniu jurorów skomentował wszystkie trzy nagrodzone koncepcje. I miejsce zajął projekt, w którym postawiliśmy na prostotę. Mając na względzie potrzeby młodzieży w wieku 14-18 lat uświadomiliśmy sobie, że kluczem do zwycięstwa jest jednak prostota i łatwość zaadaptowania danego rozwiązania. Uwzględnienia pewnej prawdy czasu i miejsca, w którym będzie on wykorzystywany. Prostota jest kluczem, aby to się udało. Mieliśmy tutaj również do czynienia z dowcipnym podtekstem – że social media są w tym projekcie cały czas obecne. Dlatego większość czynności można wykonać nogą, trzymając telefon ciągle w dłoni”.
Druga nagroda w Roca One Day Design Challenge 2022?
Drugą nagrodę, o wartości 700 EURO, przyznano autorowi projektu „MY WAVE”, który przygotował Mateusz Przystarz z Politechniki Wrocławskiej. Jak uzasadnił Tomasz Pągowski: „Tutaj zainspirowała nas pewnego rodzaju koncepcja integracji w umywalkach. Mówimy o grupie docelowej 14-18 lat, czyli w zasadzie licealistach. Nie uciekniemy więc od technikaliów i kwestii social mediów, która jest „wszyta” w to młode pokolenie. Szanujemy to i szukamy do tego nowych form, adaptacji społecznej i pewnej przestrzeni. Social media znajdą się również w łazienkach. Jak wiemy, młodzież nie wybiera wnętrz. Kieruje się tam, gdzie pojawia się idea przekazania czegoś tu i teraz”.
Jaka była trzecia nagroda w Roca One Day Design Challenge 2022?
Trzecią nagrodę o wartości 400 EURO zdobyła natomiast Bogumiła Borek z Politechniki Krakowskiej za projekt „ROCA LOLIPOP”. Podobnie, jak w przypadku dwóch innych nagrodzonych prac, także tą koncepcję w imieniu jury skomentował Tomasz Pągowski. Powiedział, że: „Kluczem do tego projektu był pewien manifest społeczny i w tych kategoriach właśnie go traktujemy. Jest on na swój sposób bardzo ciekawy, zaintrygował nas i finalnie znalazł się na trzecim miejscu”.
Organizowany przez Roca konkurs – Roca One Day Design Challenge zachęca studentów oraz profesjonalnych projektantów i architektów poniżej 30. roku życia do zaprojektowania w ciągu jednego dnia nowych rozwiązań dla łazienek. Mogą się one przyczynić do bardziej zrównoważonej i świadomej przyszłości. Konkurs jest zgodny z Celami Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych, kluczowymi dla każdego projektu z dziedziny designu realizowanego w dzisiejszych czasach.
Melania Wojas