Warto znać prawa podróżnego wybierając się na urlop. Sezon wakacyjny już się rozpoczął, więc wiele osób wyruszy w zaplanowaną podróż. Nigdy jednak nie wiadomo co wydarzy się np. na lotnisku. Niekiedy nawet najlepiej zorganizowana podróż, może zostać zakłócona.
Dlaczego warto znać prawa podróżnego?
Na sezon wakacyjny czekają wszyscy. Wiele osób planuje podróż zagranicę, by poznawać piękne zakątki świata. Turyści rezerwują wycieczki w biurach podróży, żeby wypoczywać wraz z rodziną w ekskluzywnym hotelu, przy pięknej plaży. Niestety wyprawa może zostać zakłócona przez nieprzewidziane sytuacje. Odwołanie wycieczki, utrata bagażu, problemy z zakwaterowaniem czy odwołanie rezerwacji hotelu to problematyczne zdarzenia. Niezależnie od tego czy planujemy zakup wycieczki czy wyjazd organizujemy samodzielnie, warto wiedzieć jak się chronić lub wystąpić o odszkodowanie. Należy znać przede wszystkim prawa podróżnego, by je egzekwować podczas podróży.
Jak dochodzić swoich praw?
Miały być beztroskie wakacje, pełne radości, a tymczasem napotkamy na trudności. Warto wiedzieć jak dochodzić swoich praw i jakie kroki podejmować w takich sytuacjach. Znajomość prawa podróżnego i umiejętność skutecznego dochodzenia, są fundamentem udanych wakacji. Problemy związane z bagażami, noclegiem, opóźnieniami lotów lub też niezgodnością faktycznego stanu z ofertą, podlegają prawom oraz ochronie praw konsumenta. Należy wiedzieć gdzie szukać pomocy i do kogo się po nią udać – mówi adwokat Katarzyna Bórawska.
Kiedy mogą zacząć się problemy?
Turyści napotykają na problemy czasami na wstępie wyjazdu. Nie wszyscy pamiętają, żeby sprawdzić, czy udając się do danego kraju są potrzebne wiza i szczepienia, lub zaświadczenie pocovidowe. Zdarzają się sytuacje, gdy podróżujący za granicę nie zabierają paszportu, dowodu osobistego lub też mają nieważny dokument. Od jakiegoś czasu można ubiegać się o wydanie paszportu tymczasowego na lotniskach, w specjalnie wyznaczonych punktach. Co więcej, jeśli podróżny wykupił wycieczkę od operatora, to powinien sprawdzić czy ma możliwość zrezygnowania z wycieczki albo przeniesienia terminu w przypadku zmiany planów, czy została ona ubezpieczona, jaki wynosi limit kosztów leczenia oraz transportu czy dodatkowych świadczeń – podkreśla prawnik.
Jakie są prawa podróżnego przy utracie bagażu?
Utrata lub uszkodzenie bagażu to jedna z największych nieprzyjemności, jakie mogą spotkać turystę. Nikt nie chciałby doświadczyć takiego zdarzenia, ale gdy stanie się faktem, warto wiedzieć, jak postępować. W przypadku zaginięcia rzeczy, musimy wiedzieć, że od chwili przekazania liniom lotniczym do odbioru z taśmy bagażowej, przewoźnik lotniczy ponosi odpowiedzialność. Górna granica jego odpowiedzialności wynosi ok 6 tys. złotych od bagażu. Należy natychmiast zgłosić zaginięcie walizki w biurze reklamacji bagażowych – zaznacza adwokat z kancelarii B-Legal.
Jaka jest odpowiedzialność za opóźnienie lub odwołanie lotu?
Przykrym i niezwykle stresującym doświadczeniem jest opóźnienie czy odwołanie lotu. Prawo jest dość złożone i zależne od indywidualnej okoliczności zdarzenia. Wszystko zależy od czasu opóźnienia i długości lotu. W takiej sytuacji przysługuje nam prawo do opieki, więc przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić nam napoje, posiłki, 2 rozmowy telefoniczne, maile, faxy, a nawet nocleg w hotelu z transportem na miejsce zakwaterowania. Przysługuje nam odszkodowanie, gdy lot został opóźniony o co najmniej 3 godziny. Występują jednak nadzwyczajne okoliczności, w których rekompensaty nie uzyskamy. Przykładem są: pandemia, destabilizacja polityczna oraz złe warunki meteorologiczne, które uniemożliwiają dany lot. Prawa podróżnego nie obowiązują.
Gdzie uzyskać pomoc?
Istnieje kilka instytucji, do których możemy zwrócić się o pomoc i wsparcie. Według adwokat Bórawskiej, są trzy instytucje, z którymi możemy skontaktować się w każdej sprawie i zgłaszać napotkane przeszkody, m.in.: Komisja Praw Ochrony Pasażera, Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Rzecznik Praw Pasażera. Warto wiedzieć, że każda sprawa jest indywidualna, więc dobrze jest także zasięgnąć porady u adwokata albo radcy prawnego.
Kiedy starać się o odszkodowanie?
Jako podróżni możemy starać się o odszkodowanie w przypadku niskiej jakości usług turystycznych ujętych w umowie czy też niezgodności oferty z faktycznym stanem. Możemy ubiegać się o wypłatę odszkodowania, kiedy posiłki były monotonne, łóżko za krótkie lub rezydent obecny na miejscu był niewykwalifikowany. nie Jeśli jesteśmy zadowoleni z organizowanego wyjazdu czy standardu hotelu, upewnijmy się czy jest możliwość uzyskania rekompensaty – twierdzi adwokat.
Magdalena Ulanowska