Rotacja pracowników jest problemem dla wielu organizacji. Szczególnie w czasie wakacji, gdy wielu pracodawców boryka się nieplanowanymi zwolnieniami wśród kadry. Jak radzić sobie z taką sytuacją?
Rotacja pracowników a skuteczne rozwiązania
Rotacja pracowników jest poważnym wyzwaniem dla wielu pracodawców. Firmy mają trudności w utrzymaniu zaangażowanego i wykwalifikowanego personelu. Poszukiwanie skutecznych rozwiązań, jest koniecznością. Fakty są takie, że rynek pracy to dziś rynek pracownika. W zawodowym środowisku mieszają się pokolenia, w życie wchodzą nowe trendy, ustawodawcy dostosowują przepisy do obecnej sytuacji. Trzeba odnaleźć się w jakiś sposób i podjąć takie kroki, które pozwolą zatrzymać najlepszych, zapobiegając niechcianym zmianom – twierdzi Iryna Miłkowska.
Komunikacja jako klucz
Kluczem do dobrej współpracy jest właściwa komunikacja w zespole. Obie strony mają swoje cele, wizje i oczekiwania. Wszystko powinno być opisane i omówione. Warto również uświadomić sobie, że strony współpracujące ze sobą, wzajemnie się oceniają. Pracodawca opiniuje pracownika, a pracownik pracodawcę. Obie strony muszą dojść do porozumienia, a kluczem jest dostępność– mówi Miłkowska. Pracownik nie zostanie w przedsiębiorstwie, w którym z nim nikt nie rozmawia i nie poświęca mu należytej uwagi, kiedy drzwi do gabinetu szefa, zastaje zamknięte.
Przyjazne miejsce pracy
W pracy spędzamy mnóstwo czasu, dlatego chcemy mieć zapewnione jak najlepsze warunki, by ją wykonywać. To należy do obowiązków pracodawcy, więc powinien odnieść się do formuły, najbardziej odpowiadającej pracownikowi. Dziś nie może narzucić jedynej formy pracy. Pracownik może na przykład poprosić o umożliwienie mu pracy hybrydowej. Jeśli ma swoje specyficzne potrzeby, może poprosić o osobne pomieszczenie. To wydaje się dla niektórych fanaberią czy pewnym utrudnieniem, ale uważam, że warto spojrzeć na te aspekty jak na kierunek ku nowym – mówi ekspertka z agencji pracy tymczasowej VIPoL
Wykorzystanie potencjału ludzkiego
Coraz więcej dba się o atmosferę w zespołach i eliminuje chorą rywalizację, by ludzie pracowali w przyjaznych warunkach. Pracodawca powinien również umożliwić rozwój zawodowy pracownikom i zaoferować atrakcyjne benefity, by pozostali w firmie, czując się docenianymi. Będą też mogli rozwijać swoje kompetencje i pasje. Pracują nie tylko, by zarabiać, ale chcą czuć satysfakcję z wykonywanych obowiązków i nabierać ciekawych doświadczeń. Nie tylko pieniądze wpływają na motywację, ale także inne czynniki.
Do pracowników z empatią
Warto spojrzeć na swoich pracowników z empatią i zastanowić się, czego potrzebują – radzi ekspertka. Jeśli jest to możliwe, zapewnić różnorodne benefity oprócz wynagrodzenia. Myślę tu nie tylko o karnecie na siłownię, pakiecie medycznym, ale też o mniejszych rzeczach, jak: wolnym dniu w urodziny, krótszych piątkach w wakacje etc. Benefity nie muszą być kosztowne dla firmy. Czasem wystarczy wprowadzić coś kreatywnego, by ludzie chcieli pozostać w organizacji.
To, co wpływa na chęć pozostania w danym zakładzie, to poczucie bezpieczeństwa pracy i płacy oraz warunków. W czasach kryzysów oraz inflacji jest to szczególnie ważne. Zapewniając bezpieczeństwo można liczyć na to, że świetni pracownicy zostaną z pracodawcą na dłużej – podsumowuje i Iryna Miłkowska.
Anna Nosal