Wybór magazynu dla sklepu

jaki magazyn dla sklepu internetowego wynająć?

Wybór magazynu dla sklepu stacjonarnego lub internetowego do składowania towarów jest kluczową sprawą. Wiele firm musi podjąć decyzję dotyczącą wynajmu powierzchni. Nie zawsze własne pomieszczenie jest dobrym rozwiązaniem. Niekiedy warto postawić na operatora logistycznego, który sprosta rosnącym wymaganiom. W miarę rozwoju działalności, usługi dodatkowe oferowane przez magazyn stają się coraz bardziej istotne.

Każdy sklep niezależnie od tego czy działa stacjonarnie lub online musi mieć magazyn na składowanie towarów. Na początku działalności wiele firm decyduje się na wynajem powierzchni. Ze względu na koszty dzierżawy zazwyczaj zaplecze jest niewielkie. To rozwiązanie ma wiele zalet, zwłaszcza jeśli chodzi o pełną kontrolę nad procesem sprzedaży.

Przedsiębiorcy mają stały wgląd w stan magazynowy i jakość przechowywanych produktów, samodzielnie nadzorując procesy związane z pakowaniem oraz wysyłką i obsługą zwrotów. Mały sklep nie potrzebuje zbyt dużej powierzchni, ale gdy poszerza asortyment i przybywa zamówień, magazyn staje się niewystarczający. Zazwyczaj taka sytuacja ma miejsce w branży e-commerce.

Dla sklepów internetowych, które szybko się rozwijają, fulfillment okazuje się lepszym wyborem niż tradycyjny wynajem powierzchni, ponieważ zapewnia przestrzeń magazynową i umożliwia kompleksową obsługę zamówień: Koszty przechowywania towarów są zazwyczaj uzależnione od rzeczywistego wykorzystania powierzchni, co pozwala na dostosowanie wydatków do bieżących potrzeb firm. W sezonie wzmożonej sprzedaży koszty wzrastają, w słabszych okresach, maleją.

Fulfillment to nie tylko magazynowanie, bo operator logistyczny zajmuje się również pakowaniem, wysyłką oraz obsługą zwrotów i reklamacji, co odciąża sprzedawców i pozwala skupić się na rozwoju biznesów–.wyjaśnia Urszula Rąbkowska z firmy logistycznej XBS Group. Operatorzy logistyczni mogą również oferować dodatkowe usługi, takie jak dodawanie ulotek, faktur, „gratisów” do paczek czy tworzenie zestawów promocyjnych.

Firmy sprzedające produkty o dużych gabarytach, takie jak panele fotowoltaiczne, mają szczególne wymagania dotyczące magazynowania. Produkty te są nie tylko duże i ciężkie, ale także delikatne, co wymaga odpowiednich regałów o wysokiej nośności oraz przestrzeni do bezpiecznego transportu wewnętrznego. Magazyn jest przygotowany technicznie do obsługi tego rodzaju towarów.

Nietypowe produkty często wymagają dodatkowych zabezpieczeń podczas transportu, co może wymagać niestandardowych opakowań i stojaków dopasowanych do specyfiki towaru. W wynajmowanym magazynie, na zapleczu, może nie być warunków do składowania wyrobów. Z kolei dzierżawa powierzchni w innej części miasta przysparza wiele problemów logistycznych, ale też powstaje konieczność zabezpieczenia pomieszczenia przed włamaniem.

Poszukując magazynu i operatora logistycznego, warto wziąć pod uwagę kilka kluczowych czynników:

  • rozmiar produktów – towary o większych gabarytach wymagają dużej powierzchni magazynowej oraz odpowiedniej infrastruktury do ich obsługi,
  • rodzaj towarów– niektóre wyroby, jak leki, żywność czy suplementy diety, wymagają przechowywania w określonej temperaturze lub wilgotności. Magazyn musi spełniać te wymagania,
  • sezonowość: – przy sprzedaży produktów sezonowych, najlepiej współpracować z operatorem logistycznym, który oferuje elastyczne warunki rozliczeń zależne od zajmowanej powierzchni,

Planując zlecenie dodatkowych usług, takich jak obsługa zwrotów czy tworzenie zestawów promocyjnych, trzeba wybrać operatora, który w swojej ofercie ma takie usługi. Przed podpisaniem umowy, należy koniecznie sprawdzić, czy firma spełnia powyższe warunki.

Wybór odpowiedniego magazynu i operatora logistycznego jest kluczowy dla efektywnego prowadzenia działalności. W zależności od specyfiki danego biznesu, warto dokładnie przemyśleć decyzję, aby zapewnić sobie elastyczność i efektywność operacyjną na każdym etapie rozwoju firmy. Dobrze wybrany partner logistyczny jest w stanie wspierać rozwój biznesu, ograniczyć koszty, prowadzenia sklepu, pomagając w zarządzaniu rosnącą skalą działalności.
Marcin Pietraszek