9 listopada w Hotelu Intercontinental w Warszawie odbył się III Kongres Patriotyzmu Ekonomicznego. Zorganizowany został przez Towarzystwa Biznesowe S.A. pod hasłem „Cudze chwalicie, swego nie znacie”.
W Kongresie wzięli udział przedstawiciele polskich firm, instytucji i organizacji pozarządowych. Wszystkich przyciągnęła i połączyła idea patriotyzmu konsumenckiego. Wysoki poziom merytoryczny Kongresu zapewnili eksperci z różnych gałęzi gospodarki, poruszając tematy istotne dla rozwoju polskiego biznesu. Odbyły się liczne prelekcje przeplatane dyskusjami panelowymi, a panująca doskonała atmosfera stwarzała możliwość spontanicznych spotkań oraz wymiany poglądów i doświadczeń w kuluarach. Poza mocną merytoryczną stroną wydarzenia, była to też doskonała okazja do nawiązania nowych relacji i wzmocnienia już istniejących.
Kongres Patriotyzmu Ekonomicznego jest organizowany przez Towarzystwa Biznesowe od 2017 roku. Jest nam bardzo miło, że wydarzenie z roku na rok cieszy się coraz większym uznaniem zarówno wśród przedsiębiorców, polityków jak i konsumentów – mówi Maciej Gnyszka, Prezes Polskich Towarzystw Biznesowych S.A. Tegoroczny Kongres był wyjątkowy – po raz pierwszy zgromadził firmy połączone znakiem Polskiego Śladu, czyli idei wspierającej rozwój rodzimej produkcji i przedsiębiorczości, która skupia zarówno konsumentów, jak i ekspertów tj. badaczy, polityków oraz polskich przedsiębiorców.
W trakcie kongresu poruszane były tematy ważne nie tylko dla polskiego biznesu, ale i ekonomii całego kraju. Punktem wyjścia do rozmów stanowiło wystąpienie Jana Staniłko, zastępcy dyrektora Departamentu Innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości
i Technologii, który, rozkładając na czynniki pierwsze pojęcie patriotyzmu wg Alasdaira MacIntyre’a, szukał przyczyn, dlaczego większość polskich firm to małe przedsiębiorstwa. W poszukiwaniu odpowiedzi odbyły się panele dyskusyjne i w ich ramach ciekawe wystąpienia: „Espresso Italiano po polsku” Radosława Szlązaka z ReFOLDit oraz „Czego polskie firmy nie chcą wiedzieć o księgowości i audycie, i dlaczego na tym tracą – współautorstwa Piotra Witka (REWIT), Lidii Skudławskiej (Morison Finansista) oraz Wojciecha Sudy (Partner Pracowni Synergii). Wysunięto wniosek, że w małych i średnich firmach przyczyną takiego stanu jest strach przed kontrolami i karami, powodujący wręcz asekuracyjne działania przedsiębiorcy oraz hamujący rozwój prowadzonej działalności.
Tematem kolejnej ciekawej dyskusji było finansowanie rozwoju przedsiębiorstw, w której udział wzięli: Tomasz Ciosek (Pracownia Synergii), mec. Marcin Szołajski (Szołajski Legal Group i KIO24) i Marek Pokrywka (Dom Maklerski BOŚ). Ostatnia debata pt.: „Jak polskie firmy podbijają świat?” pokazała różne mechanizmy działania przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej. Jej uczestnikami byli: mec. Nikodem Multan (Ecovis Legal Poland), Paweł Kisiel (Prezes Zarządu Grupy Atlas) oraz Piotr Pomian-Kruszyński (Dyrektor w Biurze Rynków Zagranicznych w PAIH).
Zaproszeni goście wzięli udział w wieczornym balu niepodległościowym pod hasłem „Noc Wolności”, zorganizowanym przez fundację Dobroczynnosc.com, który uwieńczył tegoroczny kongres. Gośćmi honorowymi balu byli Stefan Thomson i aktor Marcin Kwaśny, a główną atrakcją stał się koncert pieśni patriotycznej i wspólnie zatańczony uroczysty polonez. Bardzo dużym powodzeniem cieszyła się również aukcja charytatywna na rzecz pomocy polskiej młodzieży ze wschodu w ramach akcji „Witajcie w domu”, prowadzonej przez Fundację dla Polonii.
Anna Serafin